Basit öğe kaydını göster

YazarŞenalp, Togay
Veri Giriş Tarihi2016-04-26T15:30:57Z
Veri Onay Tarihi2016-04-26T15:30:57Z
Yayın Tarihi2013
Künye BilgisiŞenalp, Togay. (2013). Müzikte ulusal rotamız ne olmalıdır? Bir sözlü tarih projesinin ardından çözüm önerileri. Rast Müzikoloji Dergisi, 1, 2, s. 58-74.tr_TR
ISSN2147-7531
Handle Bağlantısıhttp://dergipark.ulakbim.gov.tr/rastmd/article/view/5000120487/5000111166
Handle Bağlantısıhttp://hdl.handle.net/20.500.11834/410
ÖzetHüseyin Saadettin Arel'in "Ben Türk Müziği'nin gelecekteki haline meftunum." sözleri sıkça tekrarlansa da geleceğin hangi yolla inşa edileceği konusundaki görüşleri aynı sıklıkta tartışılmaz. Geleceğe yol alma geçmişimizle olan bağlantımızı sağlamlaştırmamız gerekmektedir. Geçmişimizin müziği artık Halk Müziği ve Sanat Müziği olarak ikiye bölünmüş gibidir. Bu çalışmanın merkezinde ise bu ayrım değil, birleştirici bir terim olarak Makamsal Müzik terimi vardır. Şehir müziğinin makamsal dilini, buluştuğu ve buluşabileceği merkezi bir müzik dili olarak ele alır ve zaten yürütmüş olduğumuz sözlü tarih projesi de şehir müziği merkezlidir. Müziği olarak bilinen, geniş kitlelerce tanınan ve döneminde hatları belirginleşmiş ve imparatorluk imkanlarıyla gelişmiş şehir merkezli bir müziğin şüphesiz devamıdır. Osmanlı dönemi öncesi hakkındaki bilgilerimiz makamsallığın geçmişte de olduğu iddiasında bulunmak için yeterli değildir öte yandan o dönemde dahi model bir yapının hakim olduğu söylenebilir ve ruhsal durumu merkeze koymak anlamına gelen bu tutum ortak bir yön olarak düşünülebilir. En az 1000 yıldır devamlılık arz edebilmiş bu müzik içinde birçok kültür ve milletin izi bulunsa da bu farklılıkların çoğu onun makamsal bir özellikte oluşuyla çelişmez hatta tersine “makamsal” bir müzik oluşunu destekler niteliktedir. Makamsal müzikler içinde sınıflandırdığımız Makamsal Türk Müziği ya da bir diğer tabirle Türk Makam Müziği veya Osmanlı/Türk Müziği kendine has özelliklerle var olmuştur. Bu biricikliğinin esasını oluşturan birçok unsur ise değişimin hızla yaşandığı son 50-60 sene içinde müzisyenler ve kültürlü insanların yaşamındaki yerini kaybetmiştir, kimi unsurlar ise halen yaşamaya devam etmektedir. Öte yandan 300 yıldır süregiden batılılaşma ise batı müziğini ve onun özellikle tonal müzik dilini kültürümüzün oluşturanlarından biri haline getirmiştir. Sentez, değişim, dönüşüm bu sürecin doğal sonuçlarıdır ve kaçınılmazdır, o halde bilinçli yapılışı teşvik edilmelidir. Değişimin ne bir azalma ya da teslimiyete, diğer baskın kültürler içinde kaybolmaya ne de tepki olarak içe kapanmaya sebep olmaması ve karakterli bir kültürel gelişimin devamı için biricikliğini sağlayan ayrımların yapılmasında ve müzikal sentezlerde gözetilmesinde kültürümüzün geleceği açısından büyük fayda vardır. Bu çalışmada Türk Müziği sanatçısı 40 kişi ile 2008-2010 yıllarında tarafımızdan yapılmış olan sözlü tarih görüşmelerinin video-kayıtları deşifrelerinin bazılarından da (yaklaşık 1/3'ünden) yararlanılmıştır. Yapılan görüşmelerde sitemlerin özeti olarak toplumda makamsal müziği merak etme, sürdürme, saygınlaştırma, sentez yaparken gözetme gibi bir anlayış ve çabanın olmadığı düşüncesinin hakim olduğu görülmüştür. Makamsal dilimizi ve üslubumuzu gözeten kimlikli bir doğu-batı sentezi yolu çözüm olarak önerilmiştir.tr_TR
ÖzetToday, Turkish Art Music (the literal translation of Türk Sanat Müziği) is liked by so many people and is absolutely a continuation of a music that established its own character in the Ottoman period. An urban maqam music, it evolved in imperial facilities. We cannot use the word “maqam/makam” for Turkish music that is preOttoman, but we can say that it was also a modal music. The Turkish maqam music from the Ottoman period has a multicultural character. It was normal for the time since the Ottoman period was characterized by different nations, religions, beliefs, and ways of thinking. The orthodox Greeks, Armenians and Jews who lived inthe Ottoman Empire were also using this same musical language-“maqam/makam.” Music that we call Turkish Art Music, Turkish Maqam Music, or Ottoman/Turkish Music, is composed by various cultures as it differs from other maqam musics of the world, such as Indian music; it has a unique character. The educated people of Turkey know this music’s diverse elements less and less, a change that is remarkable especially since the 1950’s. On the other hand, the cultural westernization of the last 300 years has culminated in the incorporation of tonal music language into our contemporary music culture. Synthesis and change are the natural consequences of this co-existence. This synthesis is inevitable, however it generally ends with an elimination of the authenticity of maqam music. In order to preserve this authenticity, this process must be done more consciously. In order to not become a victim of cultural reduction or submission, or of an overreaction to the outside world, we need to differentiate Turkish music’s characteristic elements and ensure their presence lives within this east-west music synthesis. In this paper we have used oral history project interviews that were conducted during 2008-2010 with musicians who performed maqam music between 1950-1990. Interviews conducted with 40 musicians revealed their frustration that people today are not interested in maqam music nor concerned with continuing the tradition, do not contribute to the respectability of the musical language, during the musical synthesis. Munir Nurettin Selçuk is the last hero of this urban maqam music tradition. Our solution is to make this music live by respecting its authenticity as a part of the EastWest music synthesis.tr_TR
Dilturtr_TR
Erişiminfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
Anahtar KelimelerMakamtr_TR
Anahtar KelimelerKültürel Kimliktr_TR
Anahtar KelimelerOsmanlıtr_TR
Anahtar KelimelerTürktr_TR
Anahtar KelimelerDoğu-Batı Sentezitr_TR
Anahtar KelimelerMaqam/Makamtr_TR
Anahtar KelimelerCultural Identitytr_TR
Anahtar KelimelerOttomantr_TR
Anahtar KelimelerTurkishtr_TR
Anahtar KelimelerEast-West Synthesistr_TR
BaşlıkMüzikte ulusal rotamız ne olmalıdır? Bir sözlü tarih projesinin ardından çözüm önerileritr_TR
Diğer BaşlıkWhat should be our national directıon on music? Solution recommendations after an oral history projecttr_TR
Yayın TürüMakaletr_TR
Dergi AdıRast Müzikoloji Dergisitr_TR
Cilt1tr_TR
Sayı2tr_TR
Başlangıç Sayfası58tr_TR
Bitiş Sayfası74tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster